Ga direct naar inhoud
Home
NSC logo

Een leven lang ontwikkelen

Het aantal leerlingen daalt, maar de behoefte aan onderwijs blijft. ‘Een leven lang ontwikkelen’ wordt de nieuwe norm: werkenden moeten hun vakkennis bijhouden en vaardigheden verbeteren. We hebben iedereen nodig, daarom zorgen we dat werkenden duurzaam inzetbaar blijven.

  • Alle werkenden krijgen daarom een persoonlijk ontwikkelbudget, dat hen in staat stelt om zich persoonlijk te blijven ontwikkelen. Dit vraagt om een leercultuur binnen bedrijven en instellingen en om concrete afspraken hoe de pot voor het persoonlijke ontwikkelbudget voor training en scholing wordt gevuld. Het beroepsonderwijs moet een scholingsaanbod ontwikkelen dat goed aansluit op de behoefte van de werkvloer.
  • Transitievergoedingen worden gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn, te weten de transitie van werk naar werk. Daarom moeten ze worden gestort in het persoonlijk ontwikkelbudget van werkenden. Dit budget kunnen werknemers gebruiken voor omscholing, verdieping en begeleiding.
  • MBO-instellingen hebben nu al een belangrijke rol in om- en bijscholing. Hogescholen en universiteiten moeten zich daar de komende jaren ook op gaan richten.
  • Scholingsvouchers van het UWV/gemeenten kunnen gericht worden ingezet als het persoonlijk ontwikkelbudget niet toereikend is.
  • Samen met de bibliotheken en maatschappelijke organisaties geven we een (financiële) impuls aan de aanpak van laaggeletterdheid en verbeteren van digitale vaardigheden onder volwassenen, van alle leeftijden.

Goed onderwijs: hoofdpunten


  1. Het niveau van basisvaardigheden zoals lezen, rekenen en schrijven moet drastisch omhoog.
  2. Ruim baan voor docenten/leraren om meer tijd en aandacht te besteden aan lesgeven en aan het begeleiden van leerlingen.
  3. Herwaarderen van het mbo en ambachten.
  4. Tegengaan van de internationalisering van het hoger onderwijs door meer opleidingen in het Nederlands aan te bieden.
  5. Open debat op universiteit stimuleren.

Goed onderwijs: alle standpunten



Overzicht: alle standpunten