Ga direct naar inhoud
Home
NSC logo

We maken het arbeidsongeschiktheidsstelsel toekomstbestendig

Het arbeidsongeschiktheidsstelsel is volledig vastgelopen en vormt één van de grootste probleemdossiers in Nederland. Oorzaken van de problemen zijn de wirwar aan ingewikkelde wet- en regelgeving en een falende uitvoering. Het gevolg: tienduizenden mensen zijn de dupe, waardoor het UWV nu noodgedwongen grootschalige hersteloperaties uitvoert. Nieuw Sociaal Contract werkt daarom aan een fundamentele hervorming van het stelsel en herstel voor gedupeerden.

Robin (48): werd 3,5 jaar geleden geveld door ‘een griepje’. Maar het bleek corona te zijn. Sindsdien lijdt hij aan ernstige long covid. Tot augustus 2025 krijgt hij nog 70% van zijn laatstverdiende loon, daarna gaat hij naar € 900 per maand. Robin heeft hiertegen bezwaar gemaakt maar hij wacht nu al meer dan anderhalf jaar op de uitslag. Nieuw Sociaal Contract neemt voor mensen als Robin maatregelen om het stelsel van arbeidsongeschiktheid grondig te hervormen.
  • We hervormen het arbeidsongeschiktheidsstelsel grondig om zo de WIA eerlijker, begrijpelijker en uitvoerbaarder te maken. Tegelijk maken we het aantrekkelijker voor werkgevers om deels arbeidsongeschikte werknemers in dienst te houden of aan te nemen, onder meer door een verruiming van de no-riskpolis. De bestaansonzekere WGA-vervolguitkering wordt afgeschaft en vervangen door werkimpulsen die zowel voor werkgevers als werknemers stimulerend zijn. Daarnaast verlagen we de WIA-drempel naar 25% om te voldoen aan internationale verplichtingen (ILO-verdrag).
  • De hersteloperaties bij het UWV moeten snel, zorgvuldig en volledig worden afgerond. Daarbij is het essentieel dat de gemaakte fouten in de berekening van WIA-uitkeringen zoveel en zo snel mogelijk worden hersteld. Mensen die de dupe zijn van een foute sociaal-medische beoordeling moeten een herbeoordeling krijgen en indien gewenst een second opinion. Mensen die door een fout van de overheid te veel WIA-uitkering hebben ontvangen, hoeven dit niet terug te betalen. Als mensen door de hersteloperatie recht hebben op een nabetaling, dan moet dat zo min mogelijk nadelige gevolgen hebben op bijvoorbeeld hun toeslagen.
  • De instroom in de WIA is afgelopen jaren te hoog, waardoor zowel de uitvoering als de betaalbaarheid van het sociale stelsel verder onder druk zijn komen te staan. Het is daarom belangrijk dat werknemers in de eerste periode van hun ziekte al beter re-integreren. Werkgevers hebben hierin een belangrijke rol.
    We hervormen de Wet verbetering poortwachter om dat te bereiken. Daarnaast moet preventie een centrale rol krijgen binnen de sociale zekerheid, onder meer via een actuele, effectieve en goed uitvoerbare Risico-Inventarisatie en Evaluatie. We nemen gerichte maatregelen om de stijgende instroom terug te dringen.
  • Een betrouwbare uitvoering is essentieel voor het functioneren van de sociale zekerheid. Burgers moeten bij elk besluit (beschikking) van de overheid recht hebben op persoonlijk contact met de overheid, per e-mail, telefonisch of in persoon, inclusief een duidelijke toelichting. De huidige praktijk laat zien dat een fatsoenlijke behandeling van burgers lang niet altijd vanzelfsprekend is.

Bestaanszekerheid: dit vinden wij

  1. Wie werkt, moet een eerlijk loon verdienen en niet afhankelijk zijn van toeslagen.
  2. We zorgen voor een koopkrachtig pensioen voor ouderen.
  3. We gaan voor een flinke vereenvoudiging van ons toeslagen- en belastingstelsel.
  4. Mensen mogen niet worden vermorzeld door regels en uitvoeringsinstanties. We maken de regels begrijpelijker en uitvoerbaarder.
  5. Voor mensen die arbeidsongeschikt zijn, maken we het systeem eerlijker en overzichtelijker.

Bestaanszekerheid - alle standpunten

Overzicht: alle standpunten