Ga direct naar inhoud
Home
NSC logo

We richten ons op de Nederlandse samenleving

Wie deel uitmaakt van onze samenleving, deelt niet alleen in de vrijheid, maar draagt ook verantwoordelijkheid. In ons land staan waarden als tolerantie en respect hoog in het vaandel. Daarnaast is de Nederlandse taal een belangrijke verbindende factor. Helaas horen we de Nederlandse taal de afgelopen decennia steeds minder vaak, vooral in de Nederlandse steden.

  • Het verbod op discriminatie (art. 1 van de Grondwet) is de basis van de democratische rechtsstaat en een waarborg voor menselijke waardigheid. Dit verbod heeft betrekking op ras, godsdienst en geslacht, maar ook op seksuele diversiteit. We bestrijden alle vormen van discriminatie en zetten ons in voor een volwaardige acceptatie van LHBTI’ers in de samenleving.
  • Burgerschapsvorming begint al jong. Leerlingen moeten in alle niveaus van onderwijs leren wat het betekent om te leven in een democratische rechtsstaat. Dat betekent ook leren omgaan met verschillen in mening en overtuiging. Leerlingen moeten op de middelbare school meemaken hoe democratie en volksvertegenwoordiging werken; dat kan zowel lokaal als nationaal.
  • Iedereen in Nederland is onderdeel van een gemeenschap, met rechten, plichten en verantwoordelijkheden. We vinden het belangrijk dat jongeren het belang van deze gemeenschappen inzien en al jong worden gestimuleerd om hierin een actieve rol te spelen. Dat kan op verschillende manieren zoals door het vervullen van een maatschappelijke stage of het doen van vrijwilligerswerk.
  • Jongeren die 18 worden en de stemgerechtigde leeftijd bereiken, gaan actief meedoen aan onze democratische samenleving. Om dit te benadrukken, willen we dat zij namens de regering een brief aan 18-jarigen krijgen thuisgestuurd, waarin staat wat het betekent om democratisch burger van ons land te zijn. De brief kunnen we combineren met de enquête over de dienstplicht.
  • Sportevenementen, zoals in voetbalstadions, brengen grote groepen Nederlanders samen. Deze evenementen moeten weer echte familie-evenementen worden, waar ouders met hun kinderen aan de hand veilig en met plezier naartoe kunnen gaan. Relschoppers moeten daarom streng gemonitord en bestraft worden. Zie daarvoor de maatregelen in het hoofdstuk Veiligheid en Leefbaarheid.
  • Bevrijdingsdag (5 mei) wordt voor iedereen een nationale vrije dag, waarop we vieren dat Nederland een democratische rechtsstaat is waarin elke Nederlander, ongeacht zijn of haar godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, etniciteit, geslacht, handicap of seksuele geaardheid, in vrijheid kan leven.
  • Werkgevers die kennis- en arbeidsmigranten naar Nederland halen, hebben een grote verantwoordelijkheid. Zij moeten actief bijdragen aan de integratie van deze werknemers in onze samenleving en ervoor zorgen dat de werknemers de Nederlandse taal leren. We voeren naar Engels voorbeeld een werkgeversheffing in voor arbeidsmigranten. Daarmee worden taalcursussen en opleidings- en ontwikkelingskosten betaald om werkzoekenden in Nederland - waaronder asielzoekers en migranten - aan het werk te helpen.
  • Nieuwkomers moeten goed ingeburgerd zijn in de Nederlandse samenleving en de principes van onze democratische rechtsstaat begrijpen en omarmen. Hiervoor is het essentieel dat nieuwkomers de Nederlandse taal beheersen. We willen de taaleis voor nieuwkomers aanscherpen naar B1-niveau. Mensen die het Nederlanderschap krijgen, ontvangen daarbij een begrijpelijk geschreven publieksversie van de Grondwet.
  • Werk is belangrijk om succesvol in te burgeren. Statushouders krijgen bij inschrijving in de gemeente direct een baan of verplicht participatietraject aangeboden zodat ze kunnen meedoen in de samenleving, zelfredzaam worden en integreren. Het wordt makkelijker om werken te combineren met het volgen van een inburgeringstraject. Gemeenten krijgen extra middelen om het aantal startbanen voor statushouders uit te breiden, samen met werkgevers en het onderwijs.
  • We erkennen de vrijheid van ouders en scholen om een eigen levensbeschouwelijke grondslag te kiezen als basis voor de opvoeding en vorming van kinderen. Hierbij moet worden voldaan aan het reguliere curriculum en aan de wet. De Onderwijsinspectie moet hierop kunnen toezien. We hechten aan artikel 23 van de Grondwet, maar de vrijheid van onderwijs mag niet worden misbruikt.
  • We trekken een duidelijke grens ten aanzien van fundamentalistische stromingen die de vrijheden en mensenrechten aantasten. En aan beïnvloeding door buitenlandse regimes. Nederlanders met een migratieachtergrond moeten worden beschermd tegen ongewenste bemoeienis door de regering van hun land van herkomst. Religieuze instellingen worden verplicht om transparant te zijn over hoe ze worden gefinancierd. En we accepteren geen praktijken die haaks staan op onze waarden en vrijheden, zoals huwelijksdwang, genitale verminking, eerwraak, lijfstraffen binnen de opvoeding of polygamie. Om een einde te maken aan deze praktijken in Nederland en om meisjes en jonge vrouwen te beschermen bieden we voorlichting, hulp en gaan we daders strafrechtelijk vervolgen.

Identiteit en cultuur: hoofdpunten

  1. Erkennen dat de Nederlandse identiteit is gevormd door onze geschiedenis geworteld in het christendom en humanisme met de daarbij behorende waarden en normen, cultuur, tradities en gemeenschappen.
  2. We spreken de Nederlandse taal, bewaren (lokale) tradities en delen welvaart. We kennen onze rechten en plichten.
  3. Onze Nederlandse taal, vaderlandse geschiedenis, grondrechten, noaberschap, mienskip en burgerschap delen we met elkaar. Ons land is gebouwd op wederkerigheid.
  4. Iedereen die in ons land is, verdient bescherming. Tolerantie en verdraagzaamheid zijn kernwaarden waarop iedereen kan worden aangesproken.
  5. De mens staat niet alleen op zichzelf als individu maar is verbonden met anderen en met de omringende wereld.
  6. Streektalen zijn belangrijk en verdienen actieve bescherming.

Identiteit en cultuur; alle standpunten

Overzicht: alle standpunten