Ga direct naar inhoud
Home
NSC logo

We beperken asielmigratie

Het asielbeleid moet strenger en realistischer. Nederland levert een solidaire bijdrage aan de opvang van mensen die vluchten voor vervolging, oorlog of geweld, maar onze samenleving moet dit wel aankunnen. Opvang in de regio is het uitgangspunt. Dit vraagt om maatregelen in zowel Europees als nationaal verband. De grootste migratieproblemen vragen om Europese oplossingen. Nieuw Sociaal Contract wil die samenwerking benutten en samen met eensgezinde landen optrekken voor een fundamenteel nieuw asielstelsel.

  • Effectieve Europese samenwerking is noodzakelijk om ongecontroleerde migratie te voorkomen De invoering van het Europees Asiel- en Migratiepact is daarom van groot belang. Door betere registratie en verplichte grensprocedures krijgen we zicht op wie de Europese Unie binnen wil en kunnen kansarme asielaanvragen direct aan de buitengrens worden afgehandeld. Het migratiepact biedt bovendien een basis om nationaal strenge wetgeving in te voeren.
  • We steunen het Europese voorstel dat ruimte biedt om asielprocedures te laten plaatsvinden in veilige landen buiten de Europese Unie. Zo krijgen we meer grip op migratie. En voorkomen we overbelasting van ons nationale systeem doordat asielzoekers niet allemaal eerst naar Nederland komen om hier de procedure in te gaan.
  • Terugkeer van illegale vreemdelingen moet veel beter worden geregeld. We moeten Europese terugkeerhubs hebben waar uitgeprocedeerde asielzoekers naartoe kunnen worden gestuurd. Zo ontmoedigen we kansloze asielaanvragen.
  • We zijn voorstander van het maken van goede (Europese) afspraken met herkomstlanden en transitielanden om ongereguleerde migratie te voorkomen. Een migratiepact met een derde land kan zowel bilateraal als in EU-verband worden afgesloten. Hiervan moet een onderdeel zijn dat asielaanvragen in veilige derde landen plaatsvinden.
  • Voortbordurend op het EU-migratiepact moeten Nederland en de Europese Unie de volgende stap zetten naar een nieuw migratiestelsel. Het huidig migratiestelsel is niet houdbaar, omdat er geen regels zijn voor de instroom. De bestaande migratieroutes zijn vaak illegaal, onmenselijk en in handen van mensensmokkelaars. Het asielstelsel moet daarom fundamenteel worden herzien. Dat betekent: opvang in de regio, samenwerking met veilige derde landen en partners als de UNHCR, en het verplaatsen van asielaanvragen en -procedures buiten de Europese Unie. Alleen via legale migratie kunnen mensen in aanmerking komen voor verblijfstatus in Nederland. Om deze herziening mogelijk te maken, stelt Nederland een regeringscommissaris aan die in Europees verband werkt aan een nieuw asielstelsel, samen met eensgezinde lidstaten. Ook neemt Nederland het initiatief om internationale verdragen te moderniseren, zodat deze beter passen bij de migratierealiteit van nu.
  • Mocht het niet lukken om tot goede, werkbare regels te komen binnen de Europese Unie dan overwegen we met andere EU-landen afspraken te maken over binnengrenzen (asiel-Schengen) of zelfs in uiterste geval een ‘opt out’ van het Europese beleid.

Het asielbeleid vraagt om Nederlandse oplossingen die recht doen aan de draagkracht van onze samenleving. Een aantal van de onderstaande maatregelen staat in het wetsvoorstel invoering tweestatusstelsel en de asielnoodmaatregelenwet.

  • We willen het tweestatusstelsel opnieuw invoeren: onderscheid maken tussen persoonlijk vervolgden en mensen die tijdelijk bescherming zoeken vanwege grootschalig geweld. De eerste groep van vervolgden mag altijd een asielberoep indienen. Voor de tweede en verreweg grootste groep, die meestal vanuit een veilig land hierheen komt, willen we een opvang op basis van een ‘eerlijk aandeel’. Deze opvang is tijdelijk; de nadruk ligt op terugkeer naar het land van herkomst zodra dat weer kan.
  • Het terugkeerbeleid voor afgewezen asielzoekers moet strenger worden uitgevoerd. Niet meewerken aan terugkeer wordt strafbaar. Ook (huiselijk) geweld moet een grond worden voor intrekking van de verblijfsvergunning. Medemenselijke hulp aan illegale vreemdelingen mag nooit strafbaar worden.
  • Het gebrek aan opvangcapaciteit voor asielzoekers heeft de afgelopen jaren geleid tot schrijnende situaties. We breiden de capaciteit van het COA voor de eerste opvang structureel uit zodat er sprake is van een menselijke opvang, in het bijzonder voor (gezinnen met) kinderen. Er moet een einde komen aan het jojobeleid; de asielketen moet ook tijdelijke pieken in de instroom aankunnen waardoor dure crisisopvang niet meer nodig is. Voor statushouders moet ook tijdelijke, sobere, woonruimte beschikbaar komen, zodat zij kunnen uitstromen uit de asielzoekerscentra.
  • De opvang van kansarme en overlastgevende asielzoekers wordt sterk versoberd. Onze opvang is bedoeld voor mensen die echt bescherming nodig hebben, niet voor mensen die het systeem misbruiken. Voor de groep die weinig kans maakt op asiel geldt een sobere, tijdelijke opvang, gericht op snelle terugkeer. Overlastgevende asielzoekers worden zeer streng aangepakt.
  • Het is onrechtvaardig als statushouders voorrang krijgen op sociale huurwoningen terwijl de wachttijden voor andere woningzoekenden oplopen. Daarom stellen we een verbod op voorrang van statushouders in bij toewijzing van een sociale huurwoning. Statushouders kunnen wel op andere gronden voor een sociale huurwoning in aanmerking komen.
  • De opvang van vluchtelingen uit Oekraïne beschouwen we als ‘opvang in de regio’. We dragen solidair bij aan de opvang van mensen uit dit land die bescherming zoeken. Werkende Oekraïense vluchtelingen moeten een hogere eigen bijdrage voor de opvang in de gemeente betalen dan het kleine bedrag dat ze nu betalen.
  • Statushouders moeten na inschrijving bij een gemeente direct aan het werk gaan en niet terugvallen in een uitkering. We willen de verplichtingen tot werk en scholing flink aanscherpen en samen met werkgevers het aantal startbanen voor statushouders fors uitbreiden. De belemmeringen om te gaan werken en zo bij te dragen aan onze economie moeten worden weggenomen. Inburgering op de werkplek moet het uitgangspunt zijn.
  • We trekken de Spreidingswet in zodra de instroom is gedaald en het COA de basisopvang op orde heeft.

Demografie en migratie: hoofdpunten

  • Aanpak arbeidsmigratie door misstanden en uitbuiting tegen te gaan. Afscheid nemen van het verdienmodel laagbetaalde arbeid door een werkgeversheffing.
  • Verdere versobering van de voordelen voor kennismigranten. Bedrijven moeten zelf kennismigranten eerlijk belonen en hun komst moet de innovatie in Nederland stimuleren.
  • Voortzetting beheersing studiemigratie door terugdringen van de wildgroei in Engelstalige opleidingen en voorrang voor eigen studenten.
  • Beperken asielmigratie door strenge, uitvoerbare asielmaatregelen, met nadruk op opvang in de regio.

Demografie: alle standpunten

Overzicht: alle standpunten